Ahold-formules zullen in de toekomst ook een ‘web-only’-assortiment gaan verkopen.
Dat zegt topman Dick Boer op de website mckinsey.com. ‘Misschien is die authentieke Toscaanse olijfolie straks niet in de winkel te vinden, maar kun je hem wel online kopen’, aldus Boer. Een exclusief online aanbod is volgens Boer ‘essentieel voor de supermarkt die met zijn tijd meegaat’.
Vers
Ook de rol van vers wordt steeds groter binnen de Ahold-formules. Boer: ’Wat we de afgelopen tien jaar hebben gezien, is dat supermarkten zich focussen op versbeleving. Dat is ook waar supermarkten zich op moeten concentreren, want het geeft de klant een reden om juist bij jouw supermarkt boodschappen te doen.’ Ook inzetten op convenience is volgens Boer belangrijk voor een formule. ‘Supermarkten zijn goed voor wekelijkse aankopen, kleinere winkels bieden de mogelijkheid om voor dagelijkse aankopen dichter bij de klant te zitten. Dus dat is mijn visie op de retail van vandaag: vers, convenience en een groot online aanbod zijn essentieel.’
Bol.com
Boer zegt tegen McKinsey ook dat de ervaringen met de Pick-Up Points van Albert Heijn veelbelovend zijn. Hij verwacht dat Bol.com, geholpen door eigen afhaalpunten in bijna alle AH-supermarkten, de komende jaren dubbelcijferige groeipercentages zal blijven boeken. In totaal hoopt Ahold zijn e-commerce omzet, onder andere ook uit zijn Amerikaanse websupermarkt Peapod, te verhogen tot €1,5 miljard in 2016.
Bron: Distrifood