© Employ and More
© Employ and More

Veel bedrijven zien hun omzet terug lopen. Een belangrijke oorzaak hiervan is natuurlijk de crisis. Maar sommige ondernemers hebben het ook aan zichzelf te wijten. Zij laten omzet liggen, omdat ze vergeten zijn (voldoende) aandacht te besteden aan marketing. Door soms simpele toepassingen kan de omzet worden verhoogd. Hoe? In deze blog een aantal bruikbare tips.

Onlangs werd bekend gemaakt dat het aantal faillissementen tot een recordhoogte is gestegen. In het eerste halfjaar van 2013 bijna 5.000. De crisis slaat hard toe, maar velen hebben het ook aan zichzelf te wijten. Door gewoon door te modderen, niet met de tijd mee te gaan en niet in te spelen op een veranderende klantvraag. De tijd is namelijk voorbij dat klanten vanzelf naar je toekomen. Of ze komen helemaal niet meer, omdat het product via internet wordt gekocht. Als ondernemer zal je je dus meer of anders moeten profileren om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken.  Marketing en promotie, die heus niet duur en ingewikkeld hoeven te zijn maar wel kunnen bijdragen aan meer omzet. Ik noem een aantal simpele toepassingen.

Slimmer verkopen

Er zijn meerdere manieren om slim te verkopen, waarmee je de omzet kan verbeteren. Deze manieren zijn simpel, maar in de praktijk blijkt dat veel ondernemers deze verkooptrucs niet toepassen. In de detailhandel worden deze concepten veel ingezet, waarvan je als ondernemer kan leren. Zijn deze simpele klantentrekkers niet in de eigen branche toe te passen?

Verkoop plus gratis

Een marketingtoepassing is bij aankoop van een grotere hoeveelheid producten zogenaamd gratis een product weg te geven. Een bekende verkooptruc is de supermarktaanbieding: bij 3 flessen zomerdrank de vierde fles gratis.

Duurdere variant verkopen

Een ander marketingprincipe is dat je ervoor zorgt dat de klant een duurdere variant van het product afneemt. Vaak wordt een aanbieding dan als lokmiddel gebruikt. Bijvoorbeeld de klant koopt een luxe keuken van € 35.000, terwijl hij kwam voor de 50% korting op keuken X.

Ook met dit marketingprincipe kan je de omzet verhogen. Je verkoopt naast het product tegelijkertijd nog een aanverwant product. Een voorbeeld hiervan is dat de klant bij het pompstation niet alleen de benzine tankt maar ook een ruitenkrabber en een pakje kauwgom koopt. Deze producten worden opzichtig naast of op de afrekenbalie geplaatst. En soms word je daarbij gevraagd of je nog gebruik wilt maken van de aanbieding.

Langdurig contract

Omzetverhogend (op termijn) werkt ook door aan klanten een contract aan te bieden. Goede voorbeelden zijn een langdurig onderhoudscontract bij schilderwerk of een knipkaart bij advisering.

Bij het geven van een bonus of korting is wel een kanttekening te plaatsen. Deze toepassingen leiden niet altijd tot een structurele omzetverhoging. De kans bestaat dat hiermee alleen koopjesjagers worden aangetrokken, die daarna niet als vaste klant zullen terugkomen. Ook zijn sommige klanten daar niet gevoelig voor. Afhankelijk van de branche en markt zijn deze toepassingen inzetbaar.

Vergeet bestaande klanten niet

Veel ondernemers denken dat omzetgroei alleen kan worden gerealiseerd door nieuwe klanten te werven. Maar ook aan je bestaande klanten kan je meer en vaker verkopen. Doe een onderzoek welke klanten dat zijn. Vraag je af waarom deze klanten niet meer terug komen. Benader ze actief via email, brief, een ludieke actie, etc. Of pak de telefoon om hun aan te sporen weer klant bij je bedrijf te worden. Door de bestaande klanten actief te blijven benaderen, is de kans groter dat ze weer een product of dienst bij je gaan afnemen. Geen welgemeende aandacht aan bestaande klanten besteden, is vaak de oorzaak dat zij niet meer terugkomen.

Meegaan met de tijd

Veel ondernemers vinden het niet nodig om (online) aan de weg te timmeren of besteden er weinig aandacht aan. Zij leven nog in het stenen tijdperk. Zo bleek onlangs uit een onderzoek dat de helft van de MKB bedrijven geen of een verouderde website heeft. Ook is het gebruik van social media nog lang geen gemeengoed bij deze bedrijven. Door deze mogelijkheden niet te benutten, blijf je als ondernemer voor veel (potentiële) klanten een onbekende. Niet slim, want steeds meer wordt er via internet informatie gezocht, producten gekocht of een dienst afgenomen. Niet meegaan met deze ontwikkeling betekent (op den duur) omzetverlies. Zeker als de concurrentie wel de weg naar de online wereld heeft gevonden. Mogelijkheden zijn er genoeg om de onderneming te promoten en daarmee omzet te genereren. Ze liggen voor de hand, maar ook voor het oprapen: Eigen website (waarbij referenties van klanten belangrijk zijn), youtube kanaal, online adverteren (bij voorbeeld op facebook, banners, Google Adwards, linkbuilding, etc.) en social media.

En?

Simpele toepassingen toch? Kijk als ondernemer of je ze kan gebruiken in je eigen branche en wat bij je past. Ga mee met de tijd en doe er je voordeel mee! Ik weet zeker dat je hiermee ook de omzet kan verhogen.

Bron: Harry Huizing / HHFinance