Winkelstraten gaan drastisch veranderen

Winkeliers hebben het zwaar. Thuiswinkel.org heeft onderzoek gedaan naar ons winkelgedrag en verwacht wordt dat winkelstraten drastisch zullen veranderen. Dat er nog meer leegstand zal komen.

Nu doen we nog 16% procent van onze aankopen online, in 2020 zal dat tussen de 36 en 52% zijn. De omzet die online wordt behaald zal stijgen van 5 miljard euro nu naar 11 miljard.

In veel Nederlandse gemeenten ontbreekt visie op de toekomst van de winkelstraat. De winkelgebieden zijn nog niet klaar voor 2020. Retailers, horeca, overheid en ontwikkelaars moeten gaan samenwerken om de winkelstraten toekomstbestendig te maken. Dat concludeert expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van Shopping2020 dat dinsdag haar rapport presenteert.

Gemeenten moeten hierbij een verbindende rol spelen. De markt kan dit namelijk niet zelf regelen, aldus de expertgroep. Lokale overheden dienen een actieprogramma Winkelgebied 2020 te ontwikkelen en uit te voeren, dat als leidraad fungeert. “Het gaat erom de hoogst mogelijke aantrekkelijkheid van winkelgebieden in dorpen en steden na te streven”, aldus Marcel Evers van INretail en voorzitter van de expertgroep. “Dat is in ieders belang.”

Nederland heeft behoefte aan een fundamentele vernieuwing van de winkelstructuur, stelt Brigit Gerritse, directeur van Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW) en gastvrouw van de expertgroep. “Een in sommige plaatsen pijnlijke maar elementaire vraag daarbij is: ‘Waar wil je winkels en waar niet?’ Dat moet met passend gemeentelijk beleid beantwoord worden.” Twintig tot dertig procent van de winkelmeters kan volgens de expertgroep uit de markt gehaald worden.

“Nederland heeft veel te veel winkelmeters en ook nog op de verkeerde plekken”, aldus Evers. Hij ziet vijf winkellocaties die in de toekomst kansen bieden voor retail. Stadscentra met meer belevingswaarde (surprise & shop) en wijkwinkelcentra met een hoger serviceniveau (service & shop) zullen bijvoorbeeld shoppers aantrekken. Andere gebieden met veel potentie zijn high traffic locaties zoals stations en vliegvelden (travel & shop) en plekken waar veel mensen werken of studeren (work & shop). “En plaatsen waar shoppers worden aangetrokken door een ‘verhaal’ (story & shop), zoals een evenement of thematisch winkelpark.”

Bron : RetailNews /RTL Nieuws /  Foto: Google