Online supermarkt rekent op snelle groei

Online supermarkt rekent op snelle groei

De nieuwe online supermarkt Superdirect.com die zaterdag zijn eerste afhaalpunt opent, rekent op snelle uitbreiding. De tweede vestiging komt er in ieder geval op korte termijn.

Dat laat mede-oprichter Henk Niemansverdriet weten. Superdirect introduceert na een uitgebreide testperiode dit weekend zijn eerste boodschappenuitgiftepunt in Eindhoven. “We hebben inmiddels de kinderziektes uit het systeem gehaald”, aldus Niemansverdriet.

Na Eindhoven volgen snel meer afhaalpunten, zo is het plan. “We hebben een hele planning klaarliggen voor verschillende regio’s waar de potentiële klanten zitten, maar laten de concrete invulling nog even afhangen van de pilot.”

Bij Superdirect.com bestellen consumenten online boodschappen die ze vervolgens met behulp van een QR-code kunnen ophalen bij een volautomatisch pick up point. Hier staan de boodschappen klaar in drie verschillende dozen: kruidenierswaren, koelvers en diepvries. Ze worden in verschillende temperatuurzones bewaard.

Klanten die voor 22.00 uur hun boodschappen online bestellen, kunnen deze de volgende dag vanaf 10 uur ’s ochtends ophalen bij het afhaalpunt.

Albert Heijn

Niemansverdriet ontkent “de aanval te openen op de pick up points van Albert Heijn”. “Wij gaan heel anders te werk. Onze afhaalpunten zijn onbemand en onze klanten betalen op het moment van bestellen. Bovendien is Superdirect niet voortgekomen uit een bestaande formule.”

De nieuwe webwinkel mikt vooral op drukbezette gezinnen en eenpersoonshuishoudens. “We willen vooral gemak en flexibiliteit bieden”, aldus Niemansverdriet. Qua prijs komen de boodschappen uit  “ergens tussen de marktleider en de discounters”.

Ondanks de focus op gemak is een bezorgdienst voorlopig geen optie voor de websuper. “Dat kost te veel tijd. En geld voor de consument. Wellicht dat we in de toekomst wel in de wijken rondom het uitgiftepunt gaan bezorgen, maar dat is een meerjarenplan.”

Sligro

Supermarktbedrijf Sligro heeft een belang van 37 procent in Superdirect. Behalve aandeelhouder is het concern ook leverancier van de online supermarkt. “Sligro deelt onze visie dat boodschappen ook prima online kunnen worden gedaan. Dat is voor ons een sterke partner met een lange adem.”

Sligro is de leverancier van kruidenierswaren. Voor het versassortiment heeft Superdirect leveranciers als The Greenery voor groente en fruit en Chiquita voor bananen. “Ook zien we mogelijkheden voor samenwerkingsverbanden met andere partijen als het aankomt op non-food in de toekomst. Daarvoor hebben zich al veel geïnteresseerden gemeld”, vertelt Niemansverdriet.

Superdirect werkt inmiddels al samen met DPD Pakketservice. Klanten kunnen tegelijk met hun boodschappen pakketten ophalen en retourneren via het DPD drop-offloket.Andere partners zijn het Order Pick Centrum (OPC) in Barendrecht en MyOrder van de Rabobank voor mobiel betalen.

Door: NU.nl/Marijke Verhaar
Deze website maakt gebruik van cookies om je een betere ervaring te bieden. Door deze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van cookies.