© ABN AMRO
© ABN AMRO

Enorme potentie 3D-printwebshops

Webshops gespecialiseerd in 3D-geprinte artikelen staan in ons land voor enorme groei. Dat voorspelt ABN AMRO. Harde omzet- en productiecijfers uit Nederland zijn volgens de bank niet te geven. De aanname is echter ‘legitiem op basis van de flinke groeicijfers op alle deelgebieden van 3D-printing’.

“Als we bijvoorbeeld kijken naar het aantal webshops dat dit jaar is gestart en het aantal keer dat via zoekmachines is gezocht op de term 3D-printen, zien we dat consumentenmarkt voor een grote doorbraak staat”, zegt David Kemps, sector banker bij ABN AMRO tegen RetailNews. Nederland telt nu ruim twintig 3D-printwebshops en zo’n twaalf professionele servicebureaus. Deze ‘printfabriekjes’ printen voorwerpen op verzoek en maken tekeningen.

Internationaal hebben de 3D-webshops en servicebureaus in 2012 zo’n zeshonderd miljoen euro omgezet. Dat is een plus van 26 procent ten opzichte van een jaar eerder. Door de stijgende interesse van consumenten, ruimere toepassingen en meer en goedkopere grondstoffen verwacht de bank dat deze groei in hetzelfde tempo aanhoudt. In 2015 zou de omzet dan ruim 1,2 miljard euro bedragen.

Driedimensionaal printen is volgens de bank vooral interessant voor specialisten vanwege de kosten en productietijd. “Een zoutvaatje dat pas na een uur printen klaar is, kan niet voor een paar euro in bijvoorbeeld HEMA liggen”, aldus Kemps.

Daarnaast kunnen specialisten profiteren van een aantal consumententrends die samenkomen in 3D-printing, zoals de hang naar persoonlijke aandacht, authenticiteit, ambachtelijkheid en customizing. “Als ik zelf een telefoonhoesje kan maken, met een foto van mijn dochtertje en de kleuren die ik wil, heb ik daar wel wat voor over”, stelt Kemps. “En dan wil ik na een half jaar misschien wel weer een ander persoonlijk hoesje.”

Tot nu toe zijn grote Nederlandse winkelketens hooguit alert op de ontwikkelingen rond driedimensionaal printen. Ze spelen nog niet actief in op de groeiende vraag naar 3D-artikelen. “Het initiatief ligt hier echt bij de consument”, aldus Kemps. “Die jaagt de ontwikkelingen aan.”

Daarin verschillen de retailers van hun Amerikaanse of Britse collega’s. Supermarktketen Tesco en warenhuis Selfridges willen bijvoorbeeld 3D-printers in de winkels plaatsen. McDonald’s speelt met het idee om printers in de restaurants in te zetten, zodat klanten ter plekke hun Happy Meal-poppetje kunnen printen.

Bron : RetailNews / Presentatie ABN AMRO