De toekomst van de detailhandel

De detailhandel is één van de branches die het zwaarst zijn getroffen door de crisis. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek gingen er dit jaar al 670 winkels failliet, tegenover 758 in heel 2012. Nieuwsuur bezoekt bedrijven die webshop en fysieke winkel combineren en in de studio is Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing.

Boodschappen

"Wie beleeft er nou plezier aan zijn dagelijkse boodschappen?" Vanuit die gedachte startte Henk Niemandsverdriet samen met zijn compagnon Peter Pompen de online supermarkt Superdirect: een winkel zonder gesjouw met mandjes en zonder ellenlange rijen voor de kassa.

Via de website bestelde boodschappen kunnen 24 uur per dag worden opgepikt bij een onbemand afhaalpunt. Eind september ging het eerste afhaalpunt open aan de rand van Eindhoven. Als de pilot slaagt, wil Superdirect uitbreiden naar andere locaties door het hele land.

Multichannel

Buitensportwinkel Bever zag tot twee jaar geleden het nut van een webwinkel niet in, maar onder leiding van de nieuwe directeur Greg Nieuwenhuys ging de keten alsnog overstag. En met succes, blijkt nu. Bever won vorige maand de 'Multichannel Award' voor "een mooie integratie van de fysieke winkel met de website".

De 'multichannel-aanpak' omvat een goede samenwerking tussen de webshop en de fysieke winkel en is het nieuwe toverwoord in de retail. Nieuwenhuys vertelt in Nieuwsuur waarom deze aanpak volgens hem werkt.

Website

Voormalig autocoureur Tom Coronel, e-commerce man van het jaar 2011, maakte een omgekeerde ontwikkeling door: hij begon eerst een webshop en later pas een fysieke winkel. Coronel is oprichter van Create2Fit, een verzameling van acht webshops: onder andere Plasma-Discounter.nl, Wasmachine.nl, Barbecueshop.nl behoren tot zijn portefeuille.

Showroom

Create2Fit besloot enkele jaren geleden een 'stenen winkel' te openen. Coronel: "Sommige klanten wilden graag eerst het product zien voordat ze het wilden kopen. Ik dacht: als klanten vragen om een showroom, waarom zou je daar dan niet aan tegemoet komen?"

Traditionele detaillisten die niet in staat zijn web en winkel te combineren, verdwijnen op den duur, verwacht Coronel. Maar ook webshops moeten zich voortdurend aanpassen aan de wensen van de consument, weet hij. Zelf maakt Coronel webvideo's om zijn tv's, wasmachines en barbecues te introduceren. "Op die manier voeg je iets toe aan je product. Onze webshop is niet alleen een site met plaatjes, maar een beleving."

Hulp nodig

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing van de Erasmus Universiteit Rotterdam, kunnen fysieke winkels alleen overleven met hulp van gemeenten, verhuurders en leveranciers. Innovatief omgaan met internet en nieuwe technologie is niet voldoende, alle belanghebbenden moeten samenwerken.

Molenaar presenteerde deze week zijn boek 'Actie! Noodplan voor de retail'. Hij zegt dat bijvoorbeeld gemeenten niet te lang moeten vasthouden aan hoge parkeertarieven als het bezoek terugloopt en eigenaren van winkelpanden moeten gaan werken met flexibele huren: minder omzet betekent minder huur en omgekeerd.

Bron: Nieuwsuur ( NOS/NTR) Jeroen Groot en Daniël.Heeringa