Tweederde Nederlanders doet aan showrooming

Tweederde Nederlanders doet aan showrooming

Tweederde van de Nederlandse consumenten is een zogenaamde ‘showroomconsument’. Zij vergelijken eerst prijzen voordat tot aankoop wordt overgegaan. Dit concludeert TNS NIPO in het jaarlijkse Mobile Life-onderzoek.

De mobiele telefoon is voor vier op de tien Nederlandse consumenten de favoriete prijsvergelijker. Hierop kan de winkelier inspelen door van kijkers kopers te maken. Als de retailer op de winkelvloer gelijk via de smartphone communiceert met de bezoeker, helpt dit het risico van showrooming aanzienlijk te verminderen. constateert het rapport.

“In plaats van de smartphone als een bedreiging te zien, moeten merken en retailers inzien dat deze technologie juist de meest directe en persoonlijke manier is om met consumenten te communiceren. Dat kan ervoor zorgen dat ze hun winkel niet met lege handen verlaten”, zegt Martin Warmelink, Client service director bij TNS NIPO in een persbericht.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen tijdens hun bezoek aan een winkel openstaan voor interactie met het betreffende merk. Een kwart van de smartphonegebruikers ontvangt tijdens het winkelen graag digitale coupons. Een op de vijf is geïnteresseerd in apps die in de winkel de weg wijzen. Bovendien is tien procent geïnteresseerd in een virtuele verkoopassistent, die in de winkel vragen over producten beantwoordt. “Dit biedt merken met een goede mobiele strategie een reële kans om op een zinvolle manier met consumenten te communiceren wanneer deze op het punt staan een aankoopbeslissing te nemen”, meent Warmelink.

Bijna de helft van de Nederlanders wordt bij voorkeur geïnformeerd door een verkoopmedewerker, een kwart zoekt liever informatie op de telefoon. Deze laatste groep is in de categorie zestien tot dertig jaar zelfs 34 procent. “Voor merken en retailers is het cruciaal manieren te vinden om van kopen in de winkel weer de makkelijkste optie te maken”, concludeert Warmelink.

PwC publiceerde vorige week het rapport ‘Demystifying the online shopper’, waarin het bureau ingaat op consumentenvoorkeuren voor online dan wel fysieke winkels. Volgens het rapport koopt ruim tachtig procent van de multichannel consumenten hun dagelijkse boodschappen en meubels het liefst in de fysieke winkel. De webshop is voor de aanschaf van boeken en muziek het populairst: meer dan zestig procent van de shoppers koopt die online. Elektronica komt op de tweede stek met bijna de helft van de consumenten.

Bron: retailnews

Deze website maakt gebruik van cookies om je een betere ervaring te bieden. Door deze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van cookies.