In vijf stappen naar een mobiele internetstrategie

© Employ and More
© Employ and More

Een mobiele internetstrategie is noodzakelijk voor bedrijven die in contact willen blijven met klanten. Onderzoek laat namelijk zien dat het gebruik van mobiel internet een grote vlucht neemt. Volgens NowNederland had eenenzestig procent van de Nederlanders in 2012 toegang tot mobiel internet. Daarmee is het aantal mobiele internetgebruikers in Nederland binnen drie jaar tijd meer dan verdubbeld.

Deze trend beperkt zich niet tot ons eigen land. Zo verwacht KPCB dat een kwart van het wereldwijde internet verkeer in 2014 afkomstig zal zijn van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Het is dus een belangrijke ontwikkeling die bedrijven dwingt om na te denken over een mobiele internetstrategie. Toch heeft driekwart van de grote bedrijven nog geen mobiele bedrijfsstrategie, zo blijkt uit onderzoek van Keala.

Uiteraard zijn er organisaties die al belangrijke stappen hebben gezet. Bekende voorbeelden in B2C zijn onder andere de Wegenwacht-app en de restaurant-app van Couverts. Maar ook in de zakelijke markt spelen steeds meer bedrijven in op de ontwikkeling van mobiel internet. Zo heeft Dirkzwager advocaten & notarissen de app ‘KennisBoek’ ontwikkelt en biedt Technische Unie een app waarmee klanten kunnen bestellen.

Waarom een mobiele internetstrategie belangrijk is.
Natuurlijk spreekt de ontwikkeling voor zich. Toch is het goed om wat dieper in de materie te duiken zodat we ons meer bewust worden van het belang van mobiel internet. Want gevoel voor urgentie in combinatie met inzicht vergroten de kans dat het onderwerp op de agenda blijft en een mobiele internetstrategie in praktijk wordt gebracht.

De impact en potentie van mobiel internet
Diverse onderzoeken geven ons meer inzicht in de impact en de potentie van mobiel internet:

  • voor 52 procent van de mobiele internetgebruikers is een slechte ervaring een reden om geen contact te maken (bron: Google)
  • 74 procent van de mobiele internetgebruikers vindt een mobielvriendelijke website een reden om nog eens terug te komen (bron: Google)
  • 48 procent van de mobiele internetgebruikers raakt gefrusteerd en geirriteerd als ze op een mobiel onvriendelijke website komen (bron: Google)
  • 41 procent van B2B kopers gebruikt tablets om online content van leveranciers te bekijken (bron: CMO Counsil)
  • zeventig procent van de nieuwe generatie managers (tot 40 jaar) gebruikt B2B-apps (Bron: Forrester Insights)
  • intern gebruik van mobiele apparaten leidt tot verkorting van de verkoopcyclus, meer verkooptijd en een hogere productiviteit (bron:  Yankee Group)
  • 26 procent van de Nederlanders die een e-mail nieuwsbrief lezen, gebruikt hiervoor een smartphone of een tablet (bron: MisterMail) – veel bedrijven houden hier geen rekening mee

Een vijfstappenplan voor een mobiele internetstrategie
Het is wel duidelijk dat bedrijven er verstandig aan doen om de mobiele trend zeer serieus te nemen. Maar hoe te beginnen? Hieronder staan vijf stappen om een mobiele internetstrategie in praktijk te brengen.

1 Analyse

Begin met het vaststellen van de waarde van een mobiele internetstrategie voor uw organisatie: wat is het potentieel? Is het belangrijk om klanten real time te informeren? Wilt u interactie om de binding met (potentiële) klanten te versterken? Wilt u de dienstverlening aan klanten verbeteren? Of ziet u mogelijkheden voor procesverbetering? Zodra de waarde en het doel helder zijn, is het eenvoudiger om het juiste budget toe te kennen en passende maatregelen te nemen.

Stel uzelf eens de volgende vragen om de waarde van een mobiele internetstrategie te bepalen:

  • Welke rol speelt mobiel internet op dit moment in onze (marketing) strategie?
  • Hoe presteert de huidige website? Maak gebruik van slimme tools zoals Howtogomo
  • Waarom en hoe gebruiken medewerkers en klanten mobiel internet? En onze website?
  • Welke rol speelt mobiel internet in het beslissingsproces van (potentiële) klanten?
  • Hoe kunnen wij de waarde vergroten door in te spelen op voorkeuren en gedrag?
  • Op welke manieren kan mobiel internet onze multimediale strategie versterken?
  • Welke interne en externe processen kunnen sneller, beter en gebruiksvriendelijker?
  • Welke goede en slechte voorbeelden zien we binnen én buiten onze branche?
  • Wat zijn de risico’s om wel én niet te anticiperen op de trend van mobiel internet?

Samengevat kan een mobiele internetstrategie worden bepaald door te kijkenvanuit vier verschillende perspectieven: de klant, de financiële impact, interne processen en de website:

Mobiele-internetstrategie

#2 Technologie en tools kiezen

Er zijn op hoofdlijnen drie technologische oplossingen voor een mobiele internetstrategie:

  • Apps; mobiele oplossingen voor specifieke doeleinden
  • Mobiele website; een (vereenvoudigde) mobiele variant van een bestaande website
  • Responsive design; maakt een bestaande website geschikt voor mobiel internetgebruik

De voor- en nadelen van deze drie oplossingen zijn uitgebreid omschreven in een artikel van Stephanie Kloet. Zij concludeert dat responsive design in de meeste gevallen de beste oplossing is: de merkbeleving is consistent, de website is goed zichtbaar op alle mobiele apparaten én de investering is eenmalig.

Er zijn natuurlijk wel verschillen. Zo kan een app een duidelijke meerwaarde bieden, kan het ingezet worden voor een unieke beleving en is het te gebruiken zonder internetverbinding. Daarnaast kan een app ook geschikt zijn om interne processen te versnellen. Denk aan de koppeling tussen een app voor verkopers en het eigen CRM-systeem. Een  nadeel is uiteraard dat de (doorloop)kosten voor een eigen, specifieke app behoorlijk kunnen oplopen.

Bedenk verder dat een mobiele app niet per definitie geschikt is als informatie-instrument. Niet-urgente informatie kan meestal beter via andere kanalen worden aangeboden, zoals een e-mailnieuwsbrief. Houd dus altijd de relevantie voor gebruikers in het achterhoofd. Verder is het belangrijk om een app te vermarkten alsof het een (nieuw) product is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van bestaande communicatiekanalen.

De tweede oplossing, een mobiele website, heeft een eigen webadres (URL) zoals m.nos.nl. Een goede mobiele website levert een betere gebruikerservaring op vergeleken met een reguliere website én resulteert in een snellere laadtijd. Nadelen zijn er ook: er moeten een nieuwe website ontwikkeld worden, de ontwikkeltijd is (veel) langer en het kan voor verwarring zorgen in zoekmachine resultaten.

Welke mobiele technologie voor uw organisatie de beste keuze is, is afhankelijk van het doel en de doelgroep. Als het alleen om content gaat, dan is een website met responsive design waarschijnlijk een prima oplossing voor de korte termijn. Maar voor specifieke doeleinden en klantbeleving zijn apps juist een betere keuze.

Daarnaast heeft een mobiele gebruiker vaak een andere informatiebehoefte: de kans is groot dat hij of zij onderweg is en doelgericht informatie zoekt, zoals een bezoekadres. Een mobiele website als uitgeklede versie van de normale website, kan waarschijnlijk beter in deze behoefte voorzien door simpele vragen te beantwoorden zoals “wie zijn we”, “wat doen we”, “hoe zijn we te bereiken”. Lange teksten en (grote) afbeeldingen zijn dus overbodig.

Tenslotte kunt u andere oplossingen in overweging nemen zoals Augmented Reality, SMS (alerts), QR / barcodes, mobiel adverteren en Location Based Services.

3 Breng veranderingen in kaart

Inspelen op de trend van mobiel internet vraagt om aanpassingen in content, vooral minder tekst en kleine afbeeldingen. Gebruik daarom een content analyse om te weten in hoeverre bestaande content geschikt is voor mobiele consumptie. Daarnaast heeft de integratie van mobiel internet betrekking op marketingactiviteiten zoals events. Neem daarom het (komende) marketingplan eens onder de loep om te bepalen op welke manier mobiel internet toegevoegde waarde kan leveren. Vermijd conflicterende of tegenstrijdige inspanningen zodat investeringen zinvol zijn.

4 Implementatie

Maak gebruik van een roadmap om een mobiele internetstrategie te implementeren. Daarbij is het verstandig om eerst alle activiteiten concreet te benoemen en deze in te delen naar prioriteit. Begin met ‘laaghangend fruit’: werkzaamheden met relatief lage investeringen die op korte termijn resultaat opleveren.

5 Evalueren en bijsturen

Er zijn verschillende manieren om het succes van een mobiele internetstrategie te bepalen. Denk daarbij aan basale informatie zoals mobiele websitebezoeken en het aantal gedownloade apps. Maar de echte toegevoegde waarde wordt bepaald op andere terreinen zoals het aantal nieuwe klanten, toegenomen naamsbekendheid, klantfeedback, klanttevredenheid, klantenbinding, kostenbesparingen, onderscheidend vermogen en de overall impact op bedrijfsresultaten.

Conclusie

Het gebruik van mobiel internet en zakelijke mobiele toepassingen zullen de komende jaren fors toenemen. Het ontwikkelen van een mobiele internetstrategie is daarom gericht op de lange termijn en mogen we niet verwarren een mobiele campagne of een tijdelijke app om maar mee te doen met de trend. Het belangrijkste uitgangspunt is altijd toegevoegde waarde voor de klant: hoe kunt u zijn (werkzame) leven makkelijker, sneller of beter maken?

Bron: Emerce

Deze website maakt gebruik van cookies om je een betere ervaring te bieden. Door deze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van cookies.