© IKEA/ ANP
© IKEA/ ANP

Klanten van IKEA Nederland kunnen sinds donderdag ook winkelen in de webshop van de meubelketen. Met zesduizend artikelen is er een selectie gemaakt uit IKEA’s goedlopende aanbod, zegt een woordvoerster tegen RetailNews. De mogelijkheid om via de mobiele website en applicatie te shoppen volgt in een later stadium, stelt zij.

Online bestelde artikelen worden vanaf 7,99 euro thuisbezorgd en het streven is binnen negen tot elf dagen te leveren. Het online aanbod wordt gefaseerd uitgebreid met de rest van het offline assortiment. Het is namelijk een ‘hele operatie’ om het complete aanbod van IKEA online aan te bieden, terwijl de diversiteit aan regels voor verschillende categorieën als food ook veel voorbereiding vergt, meldt de woordvoerster. Dat is eveneens een reden waardoor het even heeft geduurd voordat IKEA de webwinkel online kon zetten.

De woordvoerster ontkent dat nieuwe ontwikkelingen van bol.com en Zalando op het gebied van woonwinkelen de uitrol van de e-commerce strategie heeft versneld. “Wij verwelkomen zulke initiatieven juist, omdat het ervoor zorgt dat de Nederlandse meubelmarkt doorgroeit”, zegt zij.

De meubelketen heeft de afgelopen jaren vooral intensief geïnvesteerd in de klantbeleving in fysieke winkels, zegt zij. Daarmee heeft IKEA volgens de woordvoerster wel kennis opgedaan om dezelfde mate van inspiratie ook in het online kanaal te bieden. De lancering van de webshop past daarbij in de ‘ambitieuze strategie’ van het concern om flink uit te breiden. “Zo openen we de komende jaren drie nieuwe winkels in Nederland en worden bestaande vestigingen uitgebouwd.”

Middels een persbericht maakt IKEA donderdag ook bekend dat het met nieuwe diensten is gestart om in te springen op de veranderende winkelvoorkeuren van zijn klanten. Zo biedt de meubelketen met de verzamel- en transportservice mensen de mogelijkheid om voor 54 euro gewenste meubels te laten verzamelen en bezorgen. Voor 49 euro en twintig procent van de goederenwaarde kan de klant ook meubels laten monteren.

Bron : RetailNews